In de voormiddag heb ik samen met vier kleuters de geluiden beluisterd die ik op cd had gezet van de dag ervoor.
Omdat deze kleuters het prentenboek nog niet hadden gehoord, heb ik dit eerst voorgelezen.
Nadien mochten ze raden achter het geluid, alles was juist, niets was fout.
Ze bekeken de paar foto's van de geluiden en konden de makkelijke eruit halen. De moeilijkere geluiden konden ze niet echt plaatsen.
Omdat we in een aparte ruimte zaten , heb ik ervan geprofiteerd om eens proberen de geluiden te tekenen.
De kleuters vonden dit heel leuk om te doen. eerst wisten ze niet hoe je een geluid kon tekenen, maar ik het voor een paar geluiden eens 'voorgedaan'.
Wat me opviel , een hele sterke kleuter kon de geluiden ' perfect ' tekenen, als het geluid harder werd, werd zijn lijn in zijn tekening ook groter.
Twee andere kleuters tekende maar iets zonder eigelijk naar het geluid op zich te luisteren.
De vierde kleuter luisterde goed naar de geluiden en tekende ook vrij goed.
Deze activiteit is nog moeilijk bij de gemiddelde 5-jarige kleuter.
Gelukkig had ik de dag voordien de volgende activiteiten uitgetest : Foto's trekken van prentenboek en op powerpoint verwerken. Zo kwam ik tot conclusie dat dit eigelijk geen haalbare activiteit is voor vijf jarige en ook niet echt een nuttige activiteit is. Ik heb dit dus de dag voordien gedaan en zo had ik meer tijd om met de kleuters dieper op de geluiden van het verhaal in te gaan.
Ik heb nadien het prentenboek nog eens voorgelezen met de geluiden.
De kleuters luisterde geboeid naar het verhaal en vonden de combinatie met de geluidencd enorm leuk.
De babbelbox verliep iets vlotter. Doordat ik het in de morgend klassikaal in de kring nog eens had aangebracht wisten de kleuters al iets beter hoe het eigelijk ineen zat.
Op het einde volgde normaal gezien de aanbieding van het verhaal met projector en geluidencd maar de powerpoint wilde plots niet openen.
Gelukkig was er nog een plan B op voorraad, en dan hebben we samen naar de fotomontage van de hele week gekeken. Het was voor de kleuters een voldoening om hun eigen getrokken foto's samen te bekijken.
Wat me opviel, de kleuters wisten nog perfect welke foto's zij hadden getrokken, ze waren heel fier.
maandag 23 februari 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten