vrijdag 6 februari 2009

Bron : Audio-visuele vorming

Hottinga,A. (1997) Audio-visuele vorming, het gebruik van AV-middelen in sociaal-agogische opleidingen. Uitgeverij H. Nelissen Baarn.

Audiovisueel werken gaat om vormen van communicatie waarbij een zender probeert via een bepaald kanaal een boodschap zo vorm te geven dat de ontvanger haar zal begrijpen.

Er wordt op een andere manier gekeken naar de verschillende middelen. een foto leent zich uitstekend voor het overbrengen van informatie aan een enkele persoon. Als je een beeld wilt laten zien aan een groep mensen tegelijkertijd dan moet je daarvoor een ander middel kiezen. Ieder visueel middel heeft een ander bereik.

Audio- visueel middelen hebben verschillende functies in onze samenleving. Hier is voor mij vooral de creatieve functie van belang voor met kleuters te werken.
-> Audio-visuele middelen zijn middelen waarmee je je kunt uiten. Je kunt beelden en geluiden in een zodanige volgorde rangschikken , dat je daarmee uiting kunt geven aan wat je voelt of wat je wilt beweren. In die creatieve uitingen kun je verschillende vormen onderscheiden.

Er komt communicatie tot stand als de zender in staat is informatie over te dragen aan de ontvanger via een door hem gekozen kanaal. Deze boodschap moet hij zodanig vormgeven dat deze via het gekozen kanaal verzonden kan worden. Boven dien moet de ontvanger ' de taal ' van de boodschap kunnen begrijpen. Ieder medium ( kanaal ) heeft zo zijn eigen mogelijkheden en onmogelijkheden en z'n eigen sterkte en zwakke kanten.
-> Belangrijk is dus, wat wil je met kleuters bereiken ? Welk medium leent zich hier het beste voor?

Cameragewenningsoefeningen:
1. Richt de camera op de deuropening als ze voor de eerste keer binnenkomen. Je zet hem pas aan , als ze binnenkomen , zodat ze het zien. Het is een weinig bedreigde manier omdat dit werkt als een soort bewakingscamera zoals in de winkels.
2. Laat ze in tweetallen elkaar opnemen. De een bedient de camera, de andere doet de handeling. De cameragewenning wordt hier gecombineerd met bediening door de deelnemers.
3. Je kan ze laten interviews maken, waarin de ene zich kort voorstelt. Hier heb je drie kleuters voor nodig, de ene stelt vragen , de andere antwoord en nog een andere kleuter filmt.

Je kan veel oefeningen bedenken , het belangrijskte is, dat je aandacht besteedt aan cameragewenning en dat de deelnemers eraan gewend zijn zichzelf als buitenstaander te bekijken en te accepteren.
Een van de belangrijkste criteria bij het bedenken van een gewenningsoefening is : ZORG ERVOOR DAT ER WEINIG OF GEEN NADRUK OP HET INDIVIDU VALT.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten