De kleuters die nog nooit hadden audiovisueel gewerkt, kregen vandaag hiertoe de kans.
We begonnen met het verhaal Wiebe is verliefd opnieuw te vertellen. ( deze kleuters hadden het verhaal nog niet gehoord )
Tijdens het verhaal probeerde ik hun al attent te maken op verschillende geluiden door ze zelf nadrukkelijk te produceren.
Nadien mochten ze prent per prent nagaan welke geluiden er allemaal in het verhaal zaten.
Dit was hun resultaat:
Boomgeluid-> schudden aan boom
Hart-> kloppend tegen buik
Drie dikke zuchten-> kleuter met stem
Water-> plas
Opendoen fles-> wijnfles
Briefje lezen-> opgerold papiertje opendoen
De lamp bij het naaimachine-> licht aan en uit
Deur opendoen bij het feest-> Deur open en dicht laten vallen
Violen en fluiten-> stem
Lachen-> stem
Drinken->stem ( slurp kloenk kloenk )
Kerkklok-> stem ( tiktak tik tak )
Wegrennen-> heel hard lopen en hijgen
Wenen-> stem
Oehoe? prins? -> Vrouwenstemmetje door kleuter
Kraken van de brug-> op de planken van de zandbak stappen
Rollende stenen-> stenen op de grond laten vallen
Na de speeltijd zijn we dan op tocht getrokken naar de geluiden.
Het was een boeiende ervaring, zowel voor mij als voor de kleuters.
Wat bleek het toch heel erg moeilijk te zijn om even niets te zeggen tijdens een opname :-)
Na verschillende malen proberen lukte het ons toch om soms eens een opname te doen zonder kinderstemmetje erop.
De kleuters wouden na elke opname horen hoe het klonk.
Lachende gezichten en "OOH KEI GRAPPIG, mag ik nog eens horen" wanneer ze zichzelf hoorde waren ook van de partij.
De kleuters waren zo enthousiast tijdens deze tocht , ze leefden echt in het verhaal.
De rollende stenen....PROBLEEM... geen stenen te zien... plots waren ze alle vier heen en weer aan het lopen en in de struiken gekropen op zoek naar stenen , want stenengeluiden....daar horen natuurlijk echte stenen bij volgens hun!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten