Dit is een heel leuk boek waarin 7 prentenboeken werden uitgewerkt vanuit een verschillende focus. Ik ga me vooral focussen op de verteltafel en film omdat ik hiermee ook wil werken tijdens het oplossingen zoeken van mijn leerdoelen.
De verteltafel:
Op deze tafel kunnen kinderen al handelend een verhaal (na)spelen en (na)vertellen.
Je begint steeds met het boek voor te lezen aan de kleuters. Nadien kan je het boek nogmaals voorlezen maar deze keer met ondersteuning van attributen.
Nadien richt je samen met een grote kleuters de verteltafel in. Je kan ook een aantal attributen door de kleuters zelf laten maken.
Wanneer de verteltafel is afgewerkt , speelt de ko het verhaal uit met de attributen. De kleuters kunnen al wat helpen, want ze kennen het verhaal ondertussen al vrij goed.
Nadien kan de ko dit samen uitspelen met de kleuters en tot slot kunnen de kleuters het verhaal zelf uitspelen.
Film:
Om van start te kunnen gaan met filmen met de kleuters, is het vooral belangrijk dat jij, als ko eerst ervaring opdoet met de camera. Je kan dit het beste doen in de klas zodanig dat de kleuters hiermee ook al eens in aanraking komen. Nadien kan je samen met de kleuters de beelden bekijken , wat voor hen een enorme stimulans kan zijn om te filmen.
Nadien leer je de kleuters omgaan met de camera. Hoedat je hem moet hanteren, hoe je ermee moet filmen. Je laat de kleuters eerst vrij experimenteren met de camera. Bij de tweede aanbieding geef je al gerichtere instructies , over hoe ze de camera het beste vasthouden, waar het aan-en uit knopje is,...
Verder staat in het boek nog de hele rolverdeling over hoe je een film maakt. Hier ga ik niet verder op inzoemen omdat dit niet meer zo relevant is voor mijn leerdoelen.
donderdag 12 februari 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten