zondag 8 februari 2009

Bron: Als woorden tekort schieten

"Als woorden tekort schieten..." Werken met creatief materiaal in de jeugdhulpverlening, Eindwerk Patricia Leyssens.



Omdat 1 van mijn leerdoelen gaat over het omgaan met audio-visueel materiaal bij sociaal-emotioneel geremde kleuters, leek deze bron me toch interessant om eens van dichter bij te bekijken.



-> Creatieve methodieken bieden uitweg daar waar woorden tekort schieten. Het kan in dit verband gaan om gespreksthema's die pijnlijke herinneringen oproepen, taboe zijn of verdrongen worden. Concreet 'materiaal' kan kinderen de veiligheid bieden om onrechtstreeks datgene duidelijk te maken wat ze met woorden niet gezegd krijgen. Wat dit 'materiaal' inhoudt, is voor elk kind anders. Zo valt het de één gemakkelijker om via dramatische actie zijn/haar gevoel kwijt te kunnen , terwijl het voor iemand anders veiliger aanvoelt om door middel van een tekening zijn/haar gevoelens te uiten.

VOORWAARDE om zich te kunnen uiten : VEILIGHEID
Het gaat hier om psychologische veiligheid, de veiligheid die nodig is om zich vrij en op het gemak te voelen. Wat de ene kleuter als veilig ervaart, kan voor een andere kleuter negatieve associaties oproepen.
Het is dus de opdracht dat we inschatten wat een kleuter nodig heeft om zich vielig te voelen en op basis daarvan op zoek te gaan naar de geschikte werkvorm!

Verschillende factoren waarmee je moet rekening houden:
- Persoonlijke achtergrond
- Interactie en onderlinge contact
- Aanwezigheid toeschouwers

Werkvorm: Tonen van filmfragmenten
Bedoeling: Realiteit en fantasie met elkaar in contact te brengen. Op basis van getoonde filmfragmenten wordt het kind aangespoord te reflecteren omtrent een bepaalde thematiek, personage, verhaal,...

Aanpak: Tonen van een stukje film.

Nabespreking: Over het getoonde fragment reflecteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten