zaterdag 31 januari 2009

Reflectie op maandag, aifoon

In de voormiddag:

  • Geluiden doorgeven : dat is heel moeilijk , je moest proberen om exact hetzelfde geluid door te geven.
  • Je eigen geluid dat je mee had gebracht , laten horen. Dit werd opgenomen. Nadien beluisterden we ons geluid, en moesten we het geluid tekenen op een blad. Wanneer dit gedaan was, bespraken we de geluiden , keken ernaar en maakte we er een 'muziekstuk' van. We produceerden met onze stem de geluiden. Daarna werden al de verschillende geluiden achter elkaar, of tussen/ over elkaar gemonteerd.
  • Nadien kregen we geluiden te horen , wat was de bron van dit geluid ? aan wat doet het me denken? Ik vond dit heel moeilijk ,het deed je wel altijd aan iets denken maar wat dat het juist was, bleef vaak een vraagteken. Daarna kregen we de kans om enkele geluiden te tekenen, we tekenden het geluid van de koelkast en het geluid van de pepermolen. Ik stond ervan versteld hoe leuk het was om een geluid te tekenen.

-> Belangrijke dingen om te onthouden ! :

1. Je begint vanuit de geluiden , alles ligt op, dan pas er beeld bij zetten.

2. Alles wat je tekent is oke, er is geen juist of fout.

3. Met kinderen de geluiden op het bord tekenen , dan ze eens zingen, dan ze eens dansen, het bewegen van de geluiden. Je kan hier ook dirigentje spelen, een kleuter duid aan welk geluid word gezongen of gedanst. Hier gaat het dus absoluut niet over het mooi zingen !

4. Je kan dingen wegnemen ( geluiden - het blad ) maar wel nog de geluiden zeggen. Kinderen kunnen op het einde perfect de geluiden nazingen zonder het te moeten zien.

5. Je vertrekt vanuit een individu en daarna ga je alles samenbrengen.

In de namiddag:

We kregen een stukje film te zien zonder klank. Samen mochten we kijken welke klanken er allemaal in het stukje voorkwamen. In het begin keek ik enkel naar de logische klanken , zoals het belletje , de voetstappen, het luik, ... Nadien merkte ik dat je veel verder moest denken , ook de ventilators maakte lawaai , het getik met de vingers , bewegen met de jas... Elk klein detail maakte het verhaal. We zijn dan beginnen overleggen welke geluiden we allemaal nodig hadden voor het stukje film , beginnen zoeken naar welk voorwerp dat geluid zou kunnen produceren.

Het gebonk van het hart hebben we nagebootst door met de elleboog op hout te tikken , het geraak van het luik was de grote klapdeur die kraakte,...

Alle geluiden aan de film monteren, het juiste geluid bij het juiste stukje, dat was wel nog een knip- en plak werk.

Het resultaat was echt mooi , ik was plots gefascineerd door geluiden.

Als laatste oefening van de dag, mochten we met het fototoestel op verkenning gaan en een foto trekken die bij onze persoonlijkheid paste. Nadien mochten we met een dictofoontje een geluid zoeken dat deze foto versterkte , Hierbij was het niet de bedoeling dat bv bij een foto van vogels ook vogelgezang als geluid moest worden opgenomen. Het beeld en het geluid mochten elkaar tegenspreken maar moesten wel bij jouw persoonlijkheid passen.

Besluit: Het was een heel leerrijke sessie! Ik heb een heel ander beeld gekregen op het audio-visueel werken met kinderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten