vrijdag 30 januari 2009

Brainstorm over ideeen

  • Geluiden versterken en verzachten.
  • Luisteren van het klankbord zonder er de beelden bij te tonen.
  • Geluiden versterken om extra spanning in een verhaal te brengen.
  • Naar het klankbord luisteren en zoeken naar de herkomst van de geluiden.
  • De leidster vertelt aan de kinderen dat een luisterfragment de klankband van een film is en vraagt hen waarover de film zou kunnen gaan.
  • Het samen bekijken van de film en nadien de geluiden linken aan de objecten en personages.
  • Vragen stellen over de personages die er allemaal in de film meespelen.
  • Hierop doorvragen, welke voorwerpen heb je gezien?
  • Vraagjes: welke dingen of personages zijn gefilmd in de ' echte ' wereld ? Welke dingen zijn speciaal ontworpen voor de film?
  • Kleuters kunnen fantaseren over het vervolg van het verhaal.
  • Uitvergroten van beelden en geluiden opent een nieuwe wereld, 1 die niet binnen onze normale waarneming
  • Een doorzichtige plaat waar langs de ene kant een camera staat en langs de andere kant een kleuter die aan het schilderen is, zo lijkt het alsof de kleuter in het niets aan het schilderen is. Het kan ook eenvoudiger worden gemaakt door gewoon op de glazen van de klas te schilderen.

Zaterdag 31 januari:

  • Beeld vergroten: Kleuters gaan op avontuur met een vergrootglas, loupepotjes, glazen potje en pincet, een verrekijker, apparatuur om geluid op te nemen en weer te geven
  • -> Onder begeleiding op stap gaan om geluiden en beelden te ontdekken. Leidster coordineert deze activiteit goed.
  • Gewone dagelijkse dingen van heel kortbij bekijken: structuur stof, stukje touw, zandkorrels,... Dingen bekijken met het vergrootglas.
  • Dingen in de verte bekijken met een verrekijker
  • Vinger in een glazen potje met water steken : vingergroeven worden vergroot
  • geluiden vergroten: 1 kleuter legt zijn oor op de rand van de tafel, aan de andere kant maakt een kleuter zachte geluidjes : bv met vinger over tafel stappen, met vingernagels over oppervlakte wrijven of tikken, met vlakke hand rondjes tekenen of met een glazen potje
  • Heel dichtbije geluidsopnames van kinderen die : potlood op papier tekenen, in microfoon fluisteren , ...
  • Hoorspelletje: Alle kleuters zetten zich aan 1 kant van de ruimte met hun gezicht naar de muur. de leidster doet vanalles en maakt geluiden , de kleuters mogen raden wat de liedster doet. Nadien mogen de kleuters om beurt een geluid maken en de anderen mogen raden.
  • Spelletjes met blinddoeken
  • Kleuters laten luisteren met koptelefoons : Wat kan je nog horen?
  • Tegen een spiegel praten-> minder confronteren dan vb een webcam
  • Iets vertellen op een casette, in de avond laten afspelen als terugblik
  • Door een micro laten terugblikken
  • Met een micro op een casette of dictafoon de vragen die kleuters hebben doorheen de dag opnemen. Nadien kunnen we hier dan een filosofiegesprekje over houden.
  • Op verschillende soorten muziek met vingerverf tekenen
  • Kleuters maken een eigen clipje over een liedje dat ze hebben geleerd.
  • Wat vind een kleuter leuk om te doen? -> dit opnemen met camera
  • Liedje laten inzingen , nadien hiermee spelen , echo op plaatsen , sneller , trager , hoger , lager laten afspelen.
  • De vervormingen samen benoemen
  • Gehoorspelletje : zoals memorie maar dan op het gehoor
  • Muziek uitbeelden
  • Slides waar de kleuters hun verwondering, hun ervaringen mogen op tekenen
  • Geluiden zoeken die bij een zelfgemaakt dier passen

1 opmerking:

  1. verzameling van activiteiten is ok! laat me weten als je er min of meer een lijn in hebt gekregen, dus probeer deze activiteiten in een rijke opbouw te steken. dus, maak eerst een goed keuze wat je wil selecteren als invalshoeken,
    c

    BeantwoordenVerwijderen