zaterdag 31 januari 2009

Reflectie op maandag, aifoon

In de voormiddag:

  • Geluiden doorgeven : dat is heel moeilijk , je moest proberen om exact hetzelfde geluid door te geven.
  • Je eigen geluid dat je mee had gebracht , laten horen. Dit werd opgenomen. Nadien beluisterden we ons geluid, en moesten we het geluid tekenen op een blad. Wanneer dit gedaan was, bespraken we de geluiden , keken ernaar en maakte we er een 'muziekstuk' van. We produceerden met onze stem de geluiden. Daarna werden al de verschillende geluiden achter elkaar, of tussen/ over elkaar gemonteerd.
  • Nadien kregen we geluiden te horen , wat was de bron van dit geluid ? aan wat doet het me denken? Ik vond dit heel moeilijk ,het deed je wel altijd aan iets denken maar wat dat het juist was, bleef vaak een vraagteken. Daarna kregen we de kans om enkele geluiden te tekenen, we tekenden het geluid van de koelkast en het geluid van de pepermolen. Ik stond ervan versteld hoe leuk het was om een geluid te tekenen.

-> Belangrijke dingen om te onthouden ! :

1. Je begint vanuit de geluiden , alles ligt op, dan pas er beeld bij zetten.

2. Alles wat je tekent is oke, er is geen juist of fout.

3. Met kinderen de geluiden op het bord tekenen , dan ze eens zingen, dan ze eens dansen, het bewegen van de geluiden. Je kan hier ook dirigentje spelen, een kleuter duid aan welk geluid word gezongen of gedanst. Hier gaat het dus absoluut niet over het mooi zingen !

4. Je kan dingen wegnemen ( geluiden - het blad ) maar wel nog de geluiden zeggen. Kinderen kunnen op het einde perfect de geluiden nazingen zonder het te moeten zien.

5. Je vertrekt vanuit een individu en daarna ga je alles samenbrengen.

In de namiddag:

We kregen een stukje film te zien zonder klank. Samen mochten we kijken welke klanken er allemaal in het stukje voorkwamen. In het begin keek ik enkel naar de logische klanken , zoals het belletje , de voetstappen, het luik, ... Nadien merkte ik dat je veel verder moest denken , ook de ventilators maakte lawaai , het getik met de vingers , bewegen met de jas... Elk klein detail maakte het verhaal. We zijn dan beginnen overleggen welke geluiden we allemaal nodig hadden voor het stukje film , beginnen zoeken naar welk voorwerp dat geluid zou kunnen produceren.

Het gebonk van het hart hebben we nagebootst door met de elleboog op hout te tikken , het geraak van het luik was de grote klapdeur die kraakte,...

Alle geluiden aan de film monteren, het juiste geluid bij het juiste stukje, dat was wel nog een knip- en plak werk.

Het resultaat was echt mooi , ik was plots gefascineerd door geluiden.

Als laatste oefening van de dag, mochten we met het fototoestel op verkenning gaan en een foto trekken die bij onze persoonlijkheid paste. Nadien mochten we met een dictofoontje een geluid zoeken dat deze foto versterkte , Hierbij was het niet de bedoeling dat bv bij een foto van vogels ook vogelgezang als geluid moest worden opgenomen. Het beeld en het geluid mochten elkaar tegenspreken maar moesten wel bij jouw persoonlijkheid passen.

Besluit: Het was een heel leerrijke sessie! Ik heb een heel ander beeld gekregen op het audio-visueel werken met kinderen.

Leuke site

Hele leuke site :
http://bibliotheekbreda.nl/pagina.php?pageId=652#hoorleesboeken
Hier kan je prentenboeken digitaal bekijken en beluisteren.
Speciale effecten door : voetstappen , wind wat het griezeliger maakt, vogelgezang, mond beweeglijk van de personages, verbeelding in tekstballonnen,...

vrijdag 30 januari 2009

Leerdoelen

1. Hoe zorg ik ervoor dat prentenboeken op een audiovisuele manier beter verwerkt kunnen worden?

- Prentenboek: Kapstok doorheen heel de week

2. Wat doet het audio-visueel werken met kleuters die sociaal-emotioneel geremd zijn?

- Observatie

- Babbelbox ( probeersels : Wat doen ze als er een webcam staat? wat als er een knuffel bijzit? wat als er een vriendje bij komt zitten ? ....)

- Wat is de meerwaarde van audio-visueel?

3. Hoe maak ik klassikale momenten audio-visueler zodat ook de taalzwakke kleuters hier meer van kunnen leren ? ( specifiek gericht naar muzikale momenten : liedjes , versjes )

Brainstorm over ideeen

  • Geluiden versterken en verzachten.
  • Luisteren van het klankbord zonder er de beelden bij te tonen.
  • Geluiden versterken om extra spanning in een verhaal te brengen.
  • Naar het klankbord luisteren en zoeken naar de herkomst van de geluiden.
  • De leidster vertelt aan de kinderen dat een luisterfragment de klankband van een film is en vraagt hen waarover de film zou kunnen gaan.
  • Het samen bekijken van de film en nadien de geluiden linken aan de objecten en personages.
  • Vragen stellen over de personages die er allemaal in de film meespelen.
  • Hierop doorvragen, welke voorwerpen heb je gezien?
  • Vraagjes: welke dingen of personages zijn gefilmd in de ' echte ' wereld ? Welke dingen zijn speciaal ontworpen voor de film?
  • Kleuters kunnen fantaseren over het vervolg van het verhaal.
  • Uitvergroten van beelden en geluiden opent een nieuwe wereld, 1 die niet binnen onze normale waarneming
  • Een doorzichtige plaat waar langs de ene kant een camera staat en langs de andere kant een kleuter die aan het schilderen is, zo lijkt het alsof de kleuter in het niets aan het schilderen is. Het kan ook eenvoudiger worden gemaakt door gewoon op de glazen van de klas te schilderen.

Zaterdag 31 januari:

  • Beeld vergroten: Kleuters gaan op avontuur met een vergrootglas, loupepotjes, glazen potje en pincet, een verrekijker, apparatuur om geluid op te nemen en weer te geven
  • -> Onder begeleiding op stap gaan om geluiden en beelden te ontdekken. Leidster coordineert deze activiteit goed.
  • Gewone dagelijkse dingen van heel kortbij bekijken: structuur stof, stukje touw, zandkorrels,... Dingen bekijken met het vergrootglas.
  • Dingen in de verte bekijken met een verrekijker
  • Vinger in een glazen potje met water steken : vingergroeven worden vergroot
  • geluiden vergroten: 1 kleuter legt zijn oor op de rand van de tafel, aan de andere kant maakt een kleuter zachte geluidjes : bv met vinger over tafel stappen, met vingernagels over oppervlakte wrijven of tikken, met vlakke hand rondjes tekenen of met een glazen potje
  • Heel dichtbije geluidsopnames van kinderen die : potlood op papier tekenen, in microfoon fluisteren , ...
  • Hoorspelletje: Alle kleuters zetten zich aan 1 kant van de ruimte met hun gezicht naar de muur. de leidster doet vanalles en maakt geluiden , de kleuters mogen raden wat de liedster doet. Nadien mogen de kleuters om beurt een geluid maken en de anderen mogen raden.
  • Spelletjes met blinddoeken
  • Kleuters laten luisteren met koptelefoons : Wat kan je nog horen?
  • Tegen een spiegel praten-> minder confronteren dan vb een webcam
  • Iets vertellen op een casette, in de avond laten afspelen als terugblik
  • Door een micro laten terugblikken
  • Met een micro op een casette of dictafoon de vragen die kleuters hebben doorheen de dag opnemen. Nadien kunnen we hier dan een filosofiegesprekje over houden.
  • Op verschillende soorten muziek met vingerverf tekenen
  • Kleuters maken een eigen clipje over een liedje dat ze hebben geleerd.
  • Wat vind een kleuter leuk om te doen? -> dit opnemen met camera
  • Liedje laten inzingen , nadien hiermee spelen , echo op plaatsen , sneller , trager , hoger , lager laten afspelen.
  • De vervormingen samen benoemen
  • Gehoorspelletje : zoals memorie maar dan op het gehoor
  • Muziek uitbeelden
  • Slides waar de kleuters hun verwondering, hun ervaringen mogen op tekenen
  • Geluiden zoeken die bij een zelfgemaakt dier passen

donderdag 29 januari 2009

Bronnen

  • Richards,J. ( 2003 ) Geluid en muziek.Harmelen: Corona
  • Parsons,A. ( 1993 ) Geluid. s.L.: Castenman
  • Taylor,B. (1994) Geluid. Tilburg: Zwijsen
  • Parker, S ( 2004) Geluid. Leidschendam: Biblion
  • Berger, U. (2004) Geluid: Spannende proefjes met klank en geluid. Averbode
  • Snedden, R. (2001) Licht en geluid. Harmelen: Corona
  • Van der Kraan,R. ( 2004 ) Stilte en geluid. Groningen: Wolters-Noordhoff
  • ErnĂ©,W. (1993) Geluiden om je heen. Gorinchem: De ruiter
  • http://www.aifoon.org/
  • http://ingebeeld.jekino.be/ingebeeld1/
  • http://www.centrum1622.nl/www/index.php?id=64

Mogelijkheden en brainstorm tijdens sessie

  • Illusie: beelden kunnen bedrog zijn -> beelden kritisch bekijken
  • Kijkdoos met verschillende kleurenfilters
  • Prentenboeken als invalshoek: digitaal prentenboek
  • prentenboek uitwerken en tweede verhaallijn uitwerken
  • Carnaval des animaux
  • Geluiden opvangen
  • Geluiden: Individueel laten denken wat het geluid is
  • audio-visueel is concreter middel op terug te blikken
  • zelf iets gemaakt?- > hoge betrokkenheid
  • Hoe verwerken kleuters iets?
  • Wat doet audio-visueel werken met de taal van kleuters?
  • Welk medium gebruikt een kind?
  • Multi mediale geletterdheid
  • wat wil een kleuter inzetten als taal? ( hiernaar zoeken )
  • Word een kind er expressiever door? remt zich dit af ? heeft dit effect op een kind?
  • Enerzijds een stuk wereld in de klas brengen, anderszijds kans geven om zich te uiten op audio visuele manieren