3. Hoe verloopt het proces bij kleuters wanneer ik hen een kort begin geef ( attributen ) van een verhaal en dat zij de rest er mogen bijverzinnen om uiteindelijk tot een heel uitgespeeld verhaal te komen. Wat doet het bij kleuters om naar zo'n moment toe te leven?
*Aan de hand van verschillende attributen (verrijkijker,vergrootglas, tijger, slang , olifant) krijgen de kleuters de kans om hun eigen verhaal te verzinnen. De kleuters spelen heel goed in op elkaar en komen zo tot een heel verhaal.
*Klassikale aanbieding van het verhaal dat door enkele kleuters zelf verzonnen was. De andere kleuters luisterden met volle aandacht. De kleuters die het verhaal gemaakt hadden waren zo fier als een pauw.
*Vele kleuters hebben geholpen bij het uittekenen van de verschillende scènes. Er waren sommige kleuters die zich echt geroepen voelden voor het tekenen van ‘hun boek’.
*Zoeken achter de geluiden in het zelfverzonnen verhaal.
*Op geluidentocht. Samen met de kleuters die nog niet op geluidentocht waren geweest, gaan we nu voor de laatste keer de geluiden opnemen.
*Samen met de kleuters probeerden we het verhaal uit te spelen. Ik had dierenmaskers gemaakt zodanig dat de kleuters in hun rol konden kruipen. De kleuters kenden het verhaal ondertussen al erg goed waardoor de meeste perfect wisten wat wanneer kwam. Wanneer ik enkele details wegliet wegens tijdgebrek, wouden de kleuters dit toch doen, anders klopte het verhaal niet meer.
*Nogmaals oefenen met de kleuters om het verhaal uit te spelen. Dit met de bedoeling om nadien voor de klas een toneeltje te houden voor de andere kleuters. De andere kleuters waren al twee dagen benieuwd wat die zes kleuters al de hele tijd aan het doen waren. Ze hadden wel al gehoord dat ze moesten oefenen voor het toneelstuk en ze zagen dat de zes kleuters erg enthousiast waren dus alle kleuters keken ernaar uit om het toneelstuk te zien.
*Het toneelstuk tonen aan de hele klasgroep.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten