vrijdag 15 mei 2009

Wat heb ik allemaal gedaan om aan mijn leerdoel 2 te werken doorheen de drie weken?

2. Wat doet het audio-visueel werken met kleuters die sociaal-emotioneel geremd zijn en zou dit ook een mogelijkheid zijn om over te gaan tot filosoferen?

- Observatie
- Babbelbox ( probeersels : Wat doen ze als er een webcam staat? wat als er een knuffel bijzit? wat als er een vriendje bij komt zitten ? ....)
- Wat is de meerwaarde van audio-visueel?
- Kunnen de kleuters denken over onbeantwoorde vragen van hunzelf?

* Geluidenmemory: Samenspelen wordt bevordert.
* Dictafoon: Samen dingen opnemen, samen naar de opgenomen dingen
luisteren, afwachten als er een andere kleuter iets aan het opnemen is, stil
zijn wanneer iemand iets aan het opnemen is,...
* Muziek beluisteren ( Emotionele ontwikkeling ) Welke gevoelens worden er met
die muziek weergegeven? Hoe voelen wij ons als we die muziek beluisteren?
Kleuters benoemden blij- bang- spannend- verdrietig- .... en koppelden er
meteen een fantasiegedachte aan vast. ( iets waarmee ze toch onbewust mee
in hun hoofd zaten )
* Het leggen van hun gevoel in de muziek door de syntheziser.
* Introduceren van de babbelbox.
Emotionele ontwikkeling : Kleuters vertellen iets wat hun bezig houd, ze
verwoorden op deze manier wat ze denken , hoe ze zich voelen en verwerken
ervaringen.
Sociale ontwikkeling : Filmen met de camera bevordert dit, ze moeten
samenwerken en hun beurt afwachten. ze gaan ook in interactie met elkaar
wanneer de ene kleuter iets vertelt , de andere gaan hier vaak spontaan op in.
De babbelbox was in het begin heel erg wennen voor de kleuters. De meeste voelden zich erg onwennig, verliep in begin erg stroef.
* Op zoek gaan naar geluiden-> De kleuters leren samenwerken. Ze leren
omgaan met conflicten die zich voordoen.
* Klassikale aanbieding van de babbelbox. Kleuter mag voordoen waarvoor hij
eigenlijk dient. Nadien herbekijken we dit op de camera zodat de kleuters zien
wat een effect het heeft wanneer je in de babbelbox gaat zitten.
* Aanbieden van de babbelbox als BA tijdens groepsactiviteiten.
* Aanbieding van het verhaal met de geluiden door de kleuters gemaakt. Kleuters
zijn fier op wat ze hebben bereikt, andere kleuters bewonderen hun werk.
Kleuters die hieraan hebben meegewerkt, voelen zich hierdoor goed.
* Babbelbox verhuisd naar een ander klaslokaal. Dit was een rustige omgeving
waardoor de kleuters echt beginnen te vertellen.
Met 2 in de babbelbox- > kleuters doen zotter, voelen zich 'stoerder' en sterker.
Ze durven meer.
Zonder lawaai kon ik intenser met de kleuters bezig zijn. Kleuters gaan in
interactie met elkaar ( vooral kl in babbelbox- filmer )
Spontaan kwamen we op enkele 'nadenk-vragen'.
* Extra aanbieden van de babbelbox : Kleuters raken hiermee steeds beter
vertrouwd , ervaring de babbelbox als een echte babbelruimte.
* Babbelboxmoment : Wel dier zou je graag willen zijn en waarom? Het
doordenken met de kleuters verliep nog moeilijk daarom heb ik de dag erop
eerst gewerkt met het filmpje van ingebeeld. " Als ik groot ben , wil ik een
tijger zijn." Dit was een voorbereiding op het denken welk dier ze graag zouden
willen zijn. Nadien heb ik met de kleuters hierover verder nagedacht. Voor de
sterke kleuters was deze input erg nuttig, ze begonnen ook verder door te
denken.
Wanneer ze wisten welk dier ze graag wouden zijn en waarom mochten ze dit
vertellen in de babbelbox.
Op het einde werd dit babbelboxmoment geprojecteerd met beamer op een
groot scherm en konden die kleuters naar hunzelf terug kijken.
* Aanbieden van babbelbox : Kleuters mogen erin kruipen en iets vertellen over
wat hun bezig houd.
* Babbelboxmoment , individueel met een kleuter. Kleuter die in het begin enorm
druk was in de babbelbox , komt nu helemaal tot rust erin.
* Filmfragmenten vanuit de babbelbox laten zien in het 'filmzaaltje'. Met beamer
projecteerde ik dit , de kleuters glunderden wanneer ze zichzelf zagen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten