zondag 3 mei 2009

Wat heb ik allemaal gedaan om aan mijn leerdoel 1 te werken doorheen de drie weken?

1. Hoe zorg ik ervoor dat prentenboeken op een audiovisuele manier beter verwerkt kunnen worden?- Prentenboek: Kapstok doorheen heel de week

* Ik ben begonnen met het prentenboek " Wiebe is verliefd " voor te lezen aan een klein groepje kleuters. Nadien hebben we samen dit samen besproken.
Ik had stukjes prent uit het verhaal gehaald met een detail op vanuit het verhaal. de kleuters mochten deze stukjes binnen de verhaallijn plaatsen. Hierbij was het mijn bedoeling dat de kleuters de verhaallijn goed leerden kennen.
* Doos vol geluiden : Deze doos had ik aangeboden met de bedoeling dat de kleuters leren kennis maken met "geluid". Wat maakt er geluid? Wat kan je doen met geluiden? Van wie of wat komt het geluid? ....
* Nadien heb ik het verhaal nog eens voorgelezen en ondertussen de nadruk gelegd op de verschillende geluiden die in het verhaal voorkwamen.
*Samen met de kleuters zijn we prent per prent gaan van dichterbij bekijken en hebben we gezocht welke geluiden er op de verschillende prenten te vinden waren. De kleuters vonden geluiden waar ik nog niet eens aan gedacht had.
* Nadien zijn we op geluidentocht getrokken om de verschillende geluiden op te nemen met de dictofoon. Tijdens deze tocht keken de kleuters steeds terug in het prentenboek. Ze herbeleefden het verhaal op een hele andere manier dan tijdens een vertelling. Ze waren eventjes bijna zelf in de huid kunnen kruipen van de personages.
* De volgende dag hebben we het verhaal nog eens herlezen en geluisterd naar de verschillende opgenomen geluiden die ik op een cd had gezet.
* De kleuters mochten raden welk geluid dit was. Doordat het met een ander groepje kleuters was, vonden ze het heel leuk om te luisteren wat hun vriendjes hadden gedaan. De dag voordien waren ze al nieuwsgierig wat ze buiten waren gaan doen , nu konden ze hiervan het resultaat horen en ze waren dolenthousiast.
* Foto's van de geluiden vergelijken met de geluiden van op de cd. De kleuters moesten proberen om de foto's eruit te halen die bij een bepaald geluid hoorden.
* Ik heb eens geprobeerd om de kleuters de geluiden van het verhaal te laten tekenen. Hoe ervaarden zij de verschillende geluiden?
* Daarna heb ik het prentenboek nog eens aangeboden met ondertussen de zelfgemaakte geluiden vanop de cd.
* Klassikale aanbieden van het verhaal : Dit door een klein filmzaaltje te maken. de prenten waren in een powerpoint gegoten. Deze powerpoint werd door een beamer op een groot scherm gebracht zodat de kleuters het gevoel hadden dat ze naar een film konden kijken. Op de achtergrond hoorde ze de zelfgemaakte geluiden vanop de cd. Ik vertelde de tekst nog bij het verhaal. De kleuters waren enorm geboeid, deze manier van vertellen was nieuw voor hun.
* Aanbieden van een nieuw prentenboek : " De mooiste staart van de wereld."
* Vertellen van het prentenboek aan een groepje kleuters.
* Vertellend en uitspelen met de attributen van het prentenboek zodanig dat kleuters een input krijgen om dit nadien op de verteltafel uit te spelen. ( Dit was wat ik voor ogen had, in het echt heb ik dat maar even kunnen doen omdat de kleuters al meteen zelf met de attributen wouden proberen uitspelen.)
* De verteltafel: De kleuters verwerken deze keer het verhaal aan de hand van een verteltafel. Eerst vertel ik het verhaal en mogen zij met de attributen het verhaal uitspelen. Nadien mogen zij spelen met de attributen en zelf het verhaal verwoorden in eigen woorden. Doordat deze kleuters erg taalzwak waren , heb ik hier nog veel moeten ondersteunen.
* De kleuters brengen dit idee zelf aan, het verhaal zelf uitspelen in een toneeltje. Ze beginnen het verhaal te spelen maar merken al gauw dat dit niet zo gemakkelijk is , en gaan dan terug over tot de verteltafel. De kleuters herhalen het verhaal verschillende keren met de attributen. Elke keer lukt het steeds beter en begrijpen ze het verhaal beter.
* Je merkt dat de kleuters het verhaal begrijpen wanneer ze het nadien nog eens klassikaal aan hun vriendjes mogen vertellen.
* Op het einde van de dag vertel ik dit verhaal eens klassikaal voor alle kleuters. De kleuters die hiervoor het verhaal hebben uitgespeeld op de verteltafel genieten ervan om het verhaal nogmaals te horen vertellen.
* Nieuw verhaal aanbieden: "Wij zijn beren." Hier was het de bedoeling om de geluiden nogmaals te zoeken in het prentenboek zodat we terug doelgericht op geluidentocht konden gaan, maar verder dan het vertellen van het prentenboek en het bespreken ben ik niet gekomen.
* Ook met het zelfgemaakte verhaal , hebben we dit verder uitgewerkt en verkend door te gaan zoeken naar de verschillende geluiden hierin en ook hier op geluidentocht te gaan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten